01
Suomessa tekonivelleikkausten jonot kasvavat edelleen. Jonojen kasvun taustalla ovat väestön ikääntyminen, korona-ajan hoitovelka sekä tekonivelkirurgian rajalliset resurssit kansallisella tasolla. Coxassa olemme pyrkineet vastaamaan tähän tarpeeseen lisäämällä vuosittain leikkausten määrää. Vuonna 2024 teimme yhteensä 8555 tekonivelleikkausta, mikä merkitsi 19 % kasvua edellisvuoteen verrattuna. Toimintamme kasvoi erityisesti edellisen kauden aikana leikkaustiloihin tehtyjen salilisäysten ansiosta.
Vuosi 2024 oli vahva kaikilla mittareilla. Merkittävän leikkausmäärän kasvun lisäksi potilaskokemus oli edelleen loistavalla tasolla, NPS 98. Olemme pitäneet aivan erityisesti huolta siitä, että leikkausmäärien kasvaessa kohtaamme potilaat yksilöllisesti ja riittävästi aikaa käyttäen. Tässä olemme onnistuneet, sillä potilaspalautteissa saimme kiitosta muun muassa ystävällisestä ja aidosta kohtaamisesta, hyvästä ja huolehtivasta palvelusta, henkilökunnan ammattitaidosta sekä hyvästä ohjauksesta ja sujuvasta hoitoprosessista. Potilaamme olivat myös tyytyväisiä ja kiitollisia hoidon lopputulokseen.
Potilaskokemuksen rinnalla meille on yhtä tärkeää työntekijäkokemus. Coxalaiset suosittelevat Coxaa työpaikkana, tästä kertoo muun muassa erinomainen eNPS 56. Lisäksi Coxa sijoittui ykkössijalle T-Median tekemässä työnantajamainetutkimuksessa, johon vastasivat suomalaiset terveydenhuollon ammattilaiset. Pirkanmaalla saimme kunniamaininnan Vuoden työnantaja 2024-kilpailussa, johon henkilöstö oli meidät ilmiantanut. Meitä coxalaisia on nyt yli 430 ja hyvinvoiva henkilöstö on hyvän potilaskokemuksen takana.
Coxan liikevaihto vuonna 2024 oli 79 milj. euroa. Liikevoittoa yhtiö teki 10,7 milj. euroa. Toiminnan kasvu ja edelleen tehostus on kyennyt pitämään liikevoittomarginaalin yli 13 % tasolla, vaikka hinnankorotuksia ei ole tehty yhdeksään vuoteen.
Coxassa investoidaan tutkimustyöhön vuosittain merkittävästi. Tutkimustoiminnalla haluamme osoittaa tekonivelkirurgiamme vaikuttavuuden ja toimia sekä alan edelläkävijänä Suomessa että aktiivisesti osana kansainvälistä yhteistyöverkostoa. Vuoden 2024 aikana julkaistiin väitöskirja sekä 24 tutkimustamme kansainvälisissä tiedelehdissä.
Vuoden 2024 aikana suunnittelimme uutta strategiaa vuosille 2025-27. Painopistealueina meillä on näljä pääteemaa: Paras paikka ammattilaisille, Tyytyväisimmät potilaat, Kustannusvaikuttava toimija ja Ensisijainen valinta ja vastuullinen kumppani. Jatkamme tavoitteidemme pohjalta yhtiön edelleen kehittämistä. Laadukkaan hoitotyön lisäksi merkittävimpinä hankkeina meillä on leikkaustoiminnan sekä päiväkirurgisten toimintamallin kasvattaminen edelleen.
”Coxa on terveydenhuollon helmi”, kuuluu usealta suunnalta. Koemme tästä suurta vastuuta ja haluamme vaalia sitä hyvää, mikä on tehnyt Coxasta Coxan.
Toimitusjohtaja Raija Tapio
03
Meitä coxalaisia on jo 436 huippuammattilaista. Meillä töissä viihdytään; NPS lukumme oli 56. Laajat ja hyvää palautetta saaneet työsuhde-edut sekä joustavat työn ja vapaa-ajan yhdistämisen mahdollistavat käytännöt saavat kiitosta henkilöstöltämme. Näiden lisäksi panostimme vuoden aikana myös perehdytyksen kehittämiseen sekä organisaatiokulttuurin ja työntekijäkokemuksen vahvistamiseen, jotta olisimme jatkossakin paras paikka ammattilaisille.
Johanna Kuusela, henkilöstöjohtaja
04
Coxassa kehitetään toimintaa jatkuvasti, jotta potilaille voitaisiin tarjota parasta mahdollista hoitoa ja palvelua. Osana palvelukokonaisuutta Coxassa on käytössä CoxaPolku-mobiilisovellus.
”Coxassa haluamme tarjota potilaillemme monipuolisia vaihtoehtoja asiointiin ja tiedonsaantiin. Osa potilaistamme haluaa käyttää digitaalisia kanavia, kun osa taas pitää perinteisimmistä vaihtoehdoista. Kehitimme CoxaPolku-sovelluksen, jotta voisimme palvella paremmin myös digitaalisissa kanavissa,” kertoo Coxan kehittämispäällikkö Marjo Uusitalo.
CoxaPolku-mobiilisovellus tukee ja ohjaa potilasta koko hoidon ajan. Sovellus sisältää jokaiselle potilaalle henkilökohtaisesti aikataulutetun hoitopolun, jota seuraamalla potilas saa tarvitsemansa tiedon juuri oikeaan aikaan. Potilas saa automaattisia muistutuksia vastaanottoajoista ja hoidon etenemisestä. Lisäksi sovelluksen avulla potilas voi olla helposti yhteydessä asiakaspalveluumme.
CoxaPolku-sovelluksessa sisältö rakentuu potilaiden yksilölliset tarpeen huomioiden. Sovelluksessa on ensin kaikille potilaille samat perustiedot, jonka jälkeen polulle lisätään toimenpidekohtaista sisältöä.
”CoxaPolku-sovelluksen sisältö näyttäytyy erilaisena riippuen siitä, leikataanko potilaalta esimerkiksi polvi vai olkapää. Lisäksi sisältöä voidaan täydentää potilaskohtaisesti. Potilaille voidaan esimerkiksi lisätä henkilökohtaisia muistutuksia tai lisäohjeita,” Marjo kertoo.
Coxan hoitohenkilökunta voi tarvittaessa seurata potilaan etenemistä hoitopolulla ja vastata potilaan kysymyksiin. Tämä on mahdollistanut uudenlaisen vuorovaikutuksen hoitohenkilökunnan ja potilaan välillä.
”Viestitoiminto on ollut erittäin pidetty käyttäjien keskuudessa. Sovelluksen kautta potilaat ja ammattilaiset ovat lähettäneet yhteensä jo yli 30 000 viestiä. Tehostettu ja oikea-aikainen viestintä sovelluksen kautta helpottaa potilaiden valmistautumista leikkaukseen sekä kuntoutumista kotona toimenpiteen jälkeen,” Marjo kiteyttää.
CoxaPolku-sovelluksen kehittämisessä on ollut mukana laajasti sekä henkilökuntaa että potilaita. Sovellus on kehitetty yhteistyöllä moniammatillisen tiimin kanssa, johon kuului mm. hoitohenkilökuntaa, IT-osaajia ja sovelluskehittäjiä. Kehitysvaiheessa kerättiin potilailta palautetta ja CoxaPolkua myös muokattiin palautteiden pohjalta. Potilaat esimerkiksi toivoivat CoxaPolkuun monipuolisempia kuntoutumisohjeita, joita lisättiin sovellukseen.
Vuonna 2024 CoxaPolun käyttäjämäärät ovat kasvaneet tasaisesti ja sovelluksella on ollut yli 8100 käyttäjää.
”Valtaosa käyttäjistä on ollut erittäin tyytyväisiä sovellukseen. Tämä on näkynyt myös vuoden aikana saaduissa potilaspalautteissa, joissa on kehuttu erityisesti hyvää ohjaustamme, potilasoppaitamme ja mobiilisovellustamme. Potilaspalautteiden NPS 98 kertoo, että olemme onnistuneet palvelemaan potilaitamme erinomaisesti kaikissa kanavissamme,” Marjo iloitsee.
CoxaPolku-sovelluksesta voit lukea lisää verkkosivuiltamme: CoxaPolku-sovellus